Onze visie op kunsteducatie
Doelstelling van de kunsteducatieve projecten van De Vrijstaat is om kinderen en jongeren in de leeftijd van 6-16 jaar kennis te laten maken met kunst en kunstenaars uit diverse disciplines en deze uit te nodigen actief onderdeel uit te maken van het creatieve proces tussen kunstenaar, kunst en de wereld waarin wij leven. Het ontwikkelen van het creatief vermogen is hierbij altijd het uitgangspunt.
Meester-gezel-leerling
De Vrijstaat werkt in haar projecten samen met kunstenaars die werk maken dat qua onderwerp of vorm directe aansluiting heeft bij de belevingswereld van het kind. De Vrijstaat betrekt de kunstenaar actief bij het ontwikkelen van workshops en educatieve materiaal om zodoende diens werkwijze en fascinatie met het onderwerp zo direct mogelijk over te brengen.
Volgens het principe van de meester-gezel-leerling biedt De Vrijstaat op verschillende niveaus en in verschillende vormen een werkplaats waar je direct het ambacht kunt leren van de meester. Door dicht op de huid van de kunstenaar te zitten en direct zelf aan de slag te gaan met de geboden materialen en technieken, biedt De Vrijstaat een praktijkgerichte leeromgeving.
De meester-kunstenaar biedt in de leerwerkplaats de gelegenheid om het ambacht te leren door in de praktijk aan de slag te gaan. De meester is altijd een professional die een kunstpraktijk heeft in het werkveld en expositie en/of voorstelling van zijn/haar werk is altijd de aanleiding om met deze meester aan het werk te gaan.
Creativiteit
Wij geloven dat kennismaken en werken met een kunstenaar een essentiële bijdrage kan leveren aan het ontwikkelen van het creatieve vermogen. Kunstenaars zijn specialisten in creatieve processen. Het creatieve proces is hun dagelijkse werkveld, zij zijn de ‘meesters’ die ons inzicht kunnen geven in de stappen die je kunt zetten in dit proces. Niet de eindbestemming maar de route er naar toe is waar we de uitdaging kunnen vinden.
Door te werken met veel verschillende kunstenaars bieden wij kinderen al vanaf jonge leeftijd een diversiteit aan ‘stepping stones’ die hen in staat stellen om hun eigen route te bepalen. Met het werken volgens het meester-gezel-leerling biedt De Vrijstaat inspirerende trajecten waarbij het ontwikkelen van het creatief vermogen van zowel de leerling als de leerkracht van belang zijn.
Kunstvakdocent
Bij De Vrijstaat kan de rol van de ‘gezel’ worden ingenomen door verschillende personen. De educatief medewerker, de workshopbegeleiders, de kunstvakdocent op De Vrijstaat Kunstacademie; het zijn de personen die samen met de meester de leeromgeving vormen van de leerling, die hun eigen vaardigheden, kennis en expertise in kunnen brengen in het werken met de meester en die tevens kunnen leren van de meester.
Ga direct naar:
Creatief Vermogen Utrecht
Samenwerking met het kunstvakonderwijs
Actueel aanbod voor primair en voortgezet onderwijs